Door het sacrament van boete en verzoening (in de volksmond ook wel ‘de biecht’ genoemd) mogen wij Gods daadwerkelijke vergeving voor persoonlijke fouten en tekorten ontvangen en kunnen wij in het volle licht van Gods liefde leven. Hoe vaak gebeurt het niet dat we in ons gezin, bij het werk of op school andere mensen onrecht aandoen. En hoe goed doet het dan om in alle oprechtheid tegen de ander te kunnen zeggen: ‘Het spijt me, het zal niet meer gebeuren’.

Ook God doen we onrecht als we Hem en zijn kinderen pijn en verdriet doen. Dit kunnen en mogen we uitspreken in de biecht. In Jezus’ naam en in naam van de Kerk mag de priester dan zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven, ga in vrede!’. Dat schenkt bevrijding en doet goed.

Men kan een afspraak maken voor een biechtgesprek bij de pastoor of bij welke andere priester dan ook. Het kan in de kerk, thuis, buiten, kortom: overal waar de gelegenheid zich voordoet om een priester aan te spreken en om dit sacrament te vragen