Kerk MelickDe huidige St. Andreaskerk van Melick werd gebouwd ter vervanging van de tegen het einde van de oorlog verwoeste kerk op de kerkberg. Ze werd in de jaren 1954-1956 gebouwd naar plannen van de Roermondse architect Joseph Franssen. Zelf vond hij de St. Andreaskerk van Melick altijd de mooiste die hij ontworpen had, met name vanwege de gewelven.

Op 17 oktober 1954 werd de eerste steen gelegd, terwijl in ingebruikneming (inzegening) plaats vond op 7 oktober 1956 door de Roermondse deken Verstappen. In de kerk zijn ramen te vinden van Jerome Goffin. In 1983 werd de kerk naar plannen van plaatselijk architect Henk Wolters verkleind: het trancept werd van de kerk afgescheiden en biedt sindsdien ruimte aan een dagkapel en een parochiecentrum. Bij de aardbeving van april 1992 liep de kerk de nodige schade op.

De kerk heeft een klok uit 1337, die in de tweede Wereldoorlog door de Duitsers werd gevorderd; na de oorlog kwam ze in Tilburg boven water en mocht ze weer naar Melick terugkeren.

koster: Tom Pluymaekers (coördinator), tel. (0475) 533 858